Douwe Egberts krijgt nieuwe Senseo shop

• Douwe Egberts
Senseo Sarista shop
• Nieuwe lijn
• Andere cases: DE Geschenkenboekje
• Klant sinds 2011

De Senseo Shop

In opdracht van Douwe Egberts heeft 80dB de webshop ontwikkeld voor de Senseo website. Sarista is de naam voor de nieuwe productenlijn die is toegevoegd aan de Senseolijn waarbij zes nieuwe koffiesoorten en nieuwe koffiemachines zijn geïntroduceerd. De nieuwe producten zijn gelanceerd op social media zoals Facebook, Twitter en Linkedin.

Met de beursgang van Douwe Egberts Master Blenders 1753 kwam het moment om het merk te herpositioneren. Het Engelse designburo R/GA kreeg de opdracht om de nieuwe lijn en website voor Senseo Sarista te ontwerpen. Met het ontwikkelen van de Senseo shop zorgde 80dB ervoor dat Senseo.nl naadloos overloopt in de shop en dezelfde uitstraling behoudt. Daarbij is door 80dB het ontwerp aangehouden dat door R/GA voor de Senseo website is uitgezet.

De opbouw: EPiServer

Douwe Egberts heeft voor het beheer van de nieuwe shop gekozen voor EPiServer Commerce. 80dB heeft zich de werking van EPiServer eigen gemaakt en de shop van D·E hierin ontwikkeld. Dit was een nieuw pakket binnen het EPiServer CMS waarbij 80dB tegen een aantal problemen opliep die niet volledig door de EPiServer Commerce module werden ondersteund. Met eigen creatieve oplossingen is toch de gewenste functionaliteit voor D·E gebouwd.  

Douwe Egberts maakt gebruik van een eigen datacentre waar de verschillende websites worden gehost, zo ook de Shop. 80dB heeft de ontwikkelde webshop volgens de specificaties van het datacentre aangeleverd. Daarbij werd het datacentre van D·E ondersteund bij het inrichten van de servers en het installeren van EPiServer en de shop.

Responsive web design

Bij het bekijken van de Senseo site op een tablet of een smartphone is het de bedoeling dat de informatie en de beelden in essentie net zo volledig overkomen als op een desktopscherm. Om dit mogelijk te maken heeft 80dB responsive web design toegepast waarbij de site via herschikking en herschaling op de tablet en de smartphone met eenzelfde uitstraling en in de juiste verhoudingen te zien is. De navigatie kan voor de verschillende apparaten een heel andere vorm hebben.

Technisch complex

Doordat er gewerkt werd met EPI Commerce konden er koppelingen gemaakt worden met externe partijen:

  • met payment-provider – waarbij de betaling afgehandeld wordt;
  • met fullfilment – waar de bestelling naar toe wordt gestuurd om te worden verzonden;
  • koppeling met het voorraad systeem van Douwe Egberts;
  • met de klanten data-base van Douwe Egberts voor het bijwerken van de klantgegevens uit de shop.

Over Douwe Egberts

D·E MASTER BLENDERS 1753 N.V. is sinds 2012 een beursgenoteerd bedrijf. Het merk Douwe Egberts bestaat echter al sinds 1753, de werkmaatschappij Douwe Egberts Nederland bestaat ‘pas’ sinds 1968. De geschenkartikelen bestonden wel al eerder. Het klantenbindingsysteem werd in 1924 geintroduceerd en is daarmee het oudste spaarsysteem van Nederland. Zo’n 70 procent van alle huishoudens spaart D·E-waardepunten. Jaarlijks gaan er 2,5 miljoen geschenken over de toonbank.